Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
+5
Struzzo
plavaptica
Mirjana
Simona
nena beba
9 posters
KUTAK :: PORODICA :: Roditeljstvo
Strana 2 od 2
Strana 2 od 2 • 1, 2
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
evo malo potrazih o modelima pa nadjoh ovo:
Za rad sa decom vaspitači mogu da odaberu jedan od dva ponuđena modela. Razlika među modelima je u tome što se Model A temelji na otvorenom sistemu vaspitanja i akcionom razvijanju programa zavisno od interesovanja dece, a Model B ima karakteristike kognitivno-razvojnog programa i razrađene vaspitno-obrazovne ciljeve, zadatke vaspitača i tipove aktivnosti, od kojih vaspitač bira one koji će zadovoljiti potrebe i interesovanja dece i biti u skladu sa njihovim mogućnostima.
Vaspitno-obrazovni ciljevi u oba modela su sledeći:
sticanje pozitivne slike o sebi;
razvijanje poverenja u sebe i u druge;
podsticanje samostalnosti, individualne odgovornosti i autentičnosti izraza i delovanja;
razvoj intelektualnih kapaciteta u skladu sa razvojnim potrebama, mogućnostima i interesovanjima;
razvoj socijalnih i moralnih vrednosti u skladu sa humanim i tolerantnim vrednostima demokratski uređenog društva osetljivog na porodične, kulturološke i verske različitosti,
kultivisanje dečijih emocija i negovanje odnosa nenasilne komunikacije i tolerancije;
razvoj motornih sposobnosti i spretnosti,
podsticanje kreativnog izražavanja deteta,
priprema dece za nastupajuće tranzicionalne i kompleksnije periode života (priprema za polazak u školu, na rekreativni boravak…);
razvijanje svesti o značaju zaštite i očuvanju prirodne i društvene sredine.
U Modelu A naročito se naglašavaju sledeći ciljevi:
da dete otkriva i upoznaje samog sebe;
da razvija odnose i stiče iskustva i saznanja o drugim ljudima;
da saznaje svet oko sebe i razvija načine delovanja na njega;
U Modelu B se ističe da je osnovni cilj – celovit razvoj ukupnih potencijala deteta i napredovanje u svakom od njegovih aspekata, uz proširivanje, odnosno kvalitetno usavršavanje onih domena koje je već usvojilo. Teži se formiranju emancipovane ličnosti, svesne sebe i svojih potencijala, svoje društvene i prirodne sredine, koja je otvorena, komunikativna, konstruktivna i kreativna, zadovoljna i optimistična, koja se rukovodi humanim vrednostima i težnjama, kod koje su uravnotežena fizička, intelektualna, emosionalna i socijalna svojstva, odnegovane autentične potrebe, razvijene lične karakterne crte, kao i individualne sklonosti i sposobnosti.
koliko ja kapiram, model B je nametanje vaspitaceve volje i ideja detetu, tj onog sto on iskustveno pretpostavlja da dete treba da zna i da mu mude ponudjeno, a model A to vise ostavlja detetu da bira. svaki je dobar i los na svoj nacin... mislim da bi kombinacija bila najbolja... red mesa, red slanine
i da... model A ima dosta slicnosti u osnovnim nacelima sa Montessorijem...
koliko? to ce bolje da proceni neki vaspitac edukovan i za jedno i za drugo.
i sad mi je jasno sta moze da zaskripi u skoli ako je primenjivan samo model A: deca nenaviknuta na nametanje u odabiru gradiva, verovatno imaju potrebu da se opiru autoritetu tj. ucitelju. ali nesto nemam utisak da bi to bilo tako strasno... oni ce i dalje uciti bolje ono sto ih zanima, a manje ono sto ih ne zanima, ali su zato stariji, zreliji, i lakse mogu da shvate da NESTO MORA DA SE NAUCI. mala deca od 1 do 5-6 godina prakticno tek otkrivaju svet, i zato mislim da njih vise treba pustiti da biraju sta ih zanima, jer sta god da odaberu korisno je, novo je, treba to nauciti... a posle 6 vec imaju izvesna znanja i predstave o svetu, i krajnje je vreme da se malo ukalupe, tj da vide i shvate kako drustvo funkcionise i da njihova slobodna volja vise nije sve i svja... naravno, i tu teorijski moze da se nastavi slicno obrazovanje (setimo se Slobodne dece Samerhila), ali to je sire gledano ostala utopija... bar za sada...
Za rad sa decom vaspitači mogu da odaberu jedan od dva ponuđena modela. Razlika među modelima je u tome što se Model A temelji na otvorenom sistemu vaspitanja i akcionom razvijanju programa zavisno od interesovanja dece, a Model B ima karakteristike kognitivno-razvojnog programa i razrađene vaspitno-obrazovne ciljeve, zadatke vaspitača i tipove aktivnosti, od kojih vaspitač bira one koji će zadovoljiti potrebe i interesovanja dece i biti u skladu sa njihovim mogućnostima.
Vaspitno-obrazovni ciljevi u oba modela su sledeći:
sticanje pozitivne slike o sebi;
razvijanje poverenja u sebe i u druge;
podsticanje samostalnosti, individualne odgovornosti i autentičnosti izraza i delovanja;
razvoj intelektualnih kapaciteta u skladu sa razvojnim potrebama, mogućnostima i interesovanjima;
razvoj socijalnih i moralnih vrednosti u skladu sa humanim i tolerantnim vrednostima demokratski uređenog društva osetljivog na porodične, kulturološke i verske različitosti,
kultivisanje dečijih emocija i negovanje odnosa nenasilne komunikacije i tolerancije;
razvoj motornih sposobnosti i spretnosti,
podsticanje kreativnog izražavanja deteta,
priprema dece za nastupajuće tranzicionalne i kompleksnije periode života (priprema za polazak u školu, na rekreativni boravak…);
razvijanje svesti o značaju zaštite i očuvanju prirodne i društvene sredine.
U Modelu A naročito se naglašavaju sledeći ciljevi:
da dete otkriva i upoznaje samog sebe;
da razvija odnose i stiče iskustva i saznanja o drugim ljudima;
da saznaje svet oko sebe i razvija načine delovanja na njega;
U Modelu B se ističe da je osnovni cilj – celovit razvoj ukupnih potencijala deteta i napredovanje u svakom od njegovih aspekata, uz proširivanje, odnosno kvalitetno usavršavanje onih domena koje je već usvojilo. Teži se formiranju emancipovane ličnosti, svesne sebe i svojih potencijala, svoje društvene i prirodne sredine, koja je otvorena, komunikativna, konstruktivna i kreativna, zadovoljna i optimistična, koja se rukovodi humanim vrednostima i težnjama, kod koje su uravnotežena fizička, intelektualna, emosionalna i socijalna svojstva, odnegovane autentične potrebe, razvijene lične karakterne crte, kao i individualne sklonosti i sposobnosti.
koliko ja kapiram, model B je nametanje vaspitaceve volje i ideja detetu, tj onog sto on iskustveno pretpostavlja da dete treba da zna i da mu mude ponudjeno, a model A to vise ostavlja detetu da bira. svaki je dobar i los na svoj nacin... mislim da bi kombinacija bila najbolja... red mesa, red slanine
i da... model A ima dosta slicnosti u osnovnim nacelima sa Montessorijem...
koliko? to ce bolje da proceni neki vaspitac edukovan i za jedno i za drugo.
i sad mi je jasno sta moze da zaskripi u skoli ako je primenjivan samo model A: deca nenaviknuta na nametanje u odabiru gradiva, verovatno imaju potrebu da se opiru autoritetu tj. ucitelju. ali nesto nemam utisak da bi to bilo tako strasno... oni ce i dalje uciti bolje ono sto ih zanima, a manje ono sto ih ne zanima, ali su zato stariji, zreliji, i lakse mogu da shvate da NESTO MORA DA SE NAUCI. mala deca od 1 do 5-6 godina prakticno tek otkrivaju svet, i zato mislim da njih vise treba pustiti da biraju sta ih zanima, jer sta god da odaberu korisno je, novo je, treba to nauciti... a posle 6 vec imaju izvesna znanja i predstave o svetu, i krajnje je vreme da se malo ukalupe, tj da vide i shvate kako drustvo funkcionise i da njihova slobodna volja vise nije sve i svja... naravno, i tu teorijski moze da se nastavi slicno obrazovanje (setimo se Slobodne dece Samerhila), ali to je sire gledano ostala utopija... bar za sada...
nena beba- Broj poruka : 4697
Location : BGD
Datum upisa : 08.04.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Da skratim priču, problem po meni danas jeste u tome što deca ne poštuju autoritet. Autoritet i granice (razumno postavljene) su dobra stvar.
Nisam radila po modelu A ali sam čula druge ustiske, problem je što nema koncentracije na času.
Po modelu B nema tako organizovanih centara po sobama ali postoje aktivnosti koje se deci ponude pa oni odaberu šta žele.
A život je takav, ne dobiješ uvek šta želiš, i to je nešto sa čime treba da se suoči dete.
EQ je u celoj priči najbitnija stvar. To je moj stav.
Nisam radila po modelu A ali sam čula druge ustiske, problem je što nema koncentracije na času.
Po modelu B nema tako organizovanih centara po sobama ali postoje aktivnosti koje se deci ponude pa oni odaberu šta žele.
A život je takav, ne dobiješ uvek šta želiš, i to je nešto sa čime treba da se suoči dete.
EQ je u celoj priči najbitnija stvar. To je moj stav.
Sneza- Broj poruka : 1823
Godina : 49
Location : Novi Sad
Datum upisa : 30.03.2010
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Sneza :: Autoritet i granice (razumno postavljene) su dobra stvar.
Nisam radila po modelu A ali sam čula druge ustiske, problem je što nema koncentracije na času.
Po modelu B nema tako organizovanih centara po sobama ali postoje aktivnosti koje se deci ponude pa oni odaberu šta žele.
A život je takav, ne dobiješ uvek šta želiš, i to je nešto sa čime treba da se suoči dete.
EQ je u celoj priči najbitnija stvar. To je moj stav.
Slazem se uglavnom. a ovo za koncentraciju smatram velikom falinkom. tu se model A razlikuje od Montessori pristupa.
A jesu ti modeli podjednako zastupljeni u nasim predskolskim ustanovama prema planu i programu ili ne? ili je to stvar licnog izbora vaspitaca?
EQ JESTE vrlo potreban uslov ali ne i dovoljan. samo ne bih rekla (ispravi me ako gresim-ipak je to samo moj laicki sud) da i jedna metoda utice bitno na njega. to je nesto sto treba imati, i da, moze se graditi i povecavati, ali zar autoritetom?
odosmo od montessorija ihaj, on ipak vise podstice IQ...
Moje misljenje je da su i jedan i drugi podjednako vazni. Naime visok IQ, obezbedjuje detetu, osobi, da lakse resava egzaktne probleme, sto je itekako korisno u zivotu. ali to isto dete ukoliko nema razvijen EQ nece imati adekvatnu komunikaciju sa okolinom, i najbolje resen problem nece moci da iznese, iskoristi, na najbolji nacin, nece biti srecno na kraju krajeva u celoj toj prici...
tipican primer su velikani nauke...
ali da ne banalizujem vise, hocu da kazem da mislim da su podjednako bitni i s tim u vezi i mesavina razlicitih pristupa u vaspitanju. opet cu malo slikovito i banalizovano-red mesa, red slanine
hvala Snezo na strucnom misljenju i komentarima
nena beba- Broj poruka : 4697
Location : BGD
Datum upisa : 08.04.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Naravno, stvari moraju da se isprepliću i sve u svoje vreme.
Danas mi jedna mama priča, dete joj je napredno u smislu visine i izgleda kao da je starije, samim tim, ona radi u prosveti, uhvati sebe kako pred dete postavlja visoke ciljeve, jer je ponese izgled, i onda to dete uradi sve što mama želi od njega, ali poenta je da ona shvata da greši, dete tada noću ne spava kako treba.
Potencijal u svakom slučaju treba iskoristiti, IQ potencijal, ali treba više voditi računa o ovom drugom. Znam devojku sa velikim IQ ali toliko labilnu da ništa sa tim IQ ne ume da uradi, jedva srednju školu završila, fakultet upisala pa stala.
Moje mišljenje je da to ne treba biti osnova vaspitanja, velika očekivanja mogu da gurnu dete u onu drugu krajnost, trajno ih unesreće. Kroz svaku igru dete uči (čak i dok razmazuje svoju pljuvačku dok je malo), zato oprez...
Tanka je granica...
Inače, jako volim drvene igračke i mozgalice, kupujem ih svojoj deci, neke ih interesuju a neke još ne. Možda i neće ali bitno da sam ja to kupila .
A da, nisam upoređivala modele sa Montesori programom, postoji još mnogo dobrih i lepih seminara, ja sam bila nedavno na Podsticanju dečjeg samopoštovanja i jako mi se svideo.
Kako bilo, u mojoj grupi radim, tačnije prilagođavam se deci, nemoguće je to ispoštovati, kao što sam rekla u ovolikim grupama, ti su programi definitivno za manje grupe dece a Modeli su u zavisnosti od vrtića, kako su se oni opredelili. Moj vrtić radi po modelu B a ja po svom modelu C , šalim se, naravno, ali bi volela, da su te neke stvari izvodljive u praksi a ne samo da zvuče lepo.
Autoritet.... vidiš, ja lično smatram da nam je ovaj "drugarski odnos" roditelj-dete loš. Ne poštuju deca više nikoga, evo neka se jave i drugi prosvetari, ne poštuju ih roditelji, vezane su im ruke. Ja se recimo, sećam, moje vaspitačice kao divne žene, a imala je autoritet, danas smo to nekako prepustili deci, ona određuju granice, a ne mi. Mi nismo njihovi drugari, mi smo im roditelji, i tako treba da se postavimo. Kad je malo moraš da mu daš do znanja da su neke stvari opasne po njega, moraš da upotrebiš autoritet, za njegovo dobro. Roditelj treba da se sluša, a dete sasluša, pa granice su tu da se pomeraju, kako deca rastu granice se šire. To je moje mišljenje, i mislim da naše generacije (iako su roditelji bili autoritativniji) su dobre, ništa nam ne nedostaje.
Danas mi jedna mama priča, dete joj je napredno u smislu visine i izgleda kao da je starije, samim tim, ona radi u prosveti, uhvati sebe kako pred dete postavlja visoke ciljeve, jer je ponese izgled, i onda to dete uradi sve što mama želi od njega, ali poenta je da ona shvata da greši, dete tada noću ne spava kako treba.
Potencijal u svakom slučaju treba iskoristiti, IQ potencijal, ali treba više voditi računa o ovom drugom. Znam devojku sa velikim IQ ali toliko labilnu da ništa sa tim IQ ne ume da uradi, jedva srednju školu završila, fakultet upisala pa stala.
Moje mišljenje je da to ne treba biti osnova vaspitanja, velika očekivanja mogu da gurnu dete u onu drugu krajnost, trajno ih unesreće. Kroz svaku igru dete uči (čak i dok razmazuje svoju pljuvačku dok je malo), zato oprez...
Tanka je granica...
Inače, jako volim drvene igračke i mozgalice, kupujem ih svojoj deci, neke ih interesuju a neke još ne. Možda i neće ali bitno da sam ja to kupila .
A da, nisam upoređivala modele sa Montesori programom, postoji još mnogo dobrih i lepih seminara, ja sam bila nedavno na Podsticanju dečjeg samopoštovanja i jako mi se svideo.
Kako bilo, u mojoj grupi radim, tačnije prilagođavam se deci, nemoguće je to ispoštovati, kao što sam rekla u ovolikim grupama, ti su programi definitivno za manje grupe dece a Modeli su u zavisnosti od vrtića, kako su se oni opredelili. Moj vrtić radi po modelu B a ja po svom modelu C , šalim se, naravno, ali bi volela, da su te neke stvari izvodljive u praksi a ne samo da zvuče lepo.
Autoritet.... vidiš, ja lično smatram da nam je ovaj "drugarski odnos" roditelj-dete loš. Ne poštuju deca više nikoga, evo neka se jave i drugi prosvetari, ne poštuju ih roditelji, vezane su im ruke. Ja se recimo, sećam, moje vaspitačice kao divne žene, a imala je autoritet, danas smo to nekako prepustili deci, ona određuju granice, a ne mi. Mi nismo njihovi drugari, mi smo im roditelji, i tako treba da se postavimo. Kad je malo moraš da mu daš do znanja da su neke stvari opasne po njega, moraš da upotrebiš autoritet, za njegovo dobro. Roditelj treba da se sluša, a dete sasluša, pa granice su tu da se pomeraju, kako deca rastu granice se šire. To je moje mišljenje, i mislim da naše generacije (iako su roditelji bili autoritativniji) su dobre, ništa nam ne nedostaje.
Sneza- Broj poruka : 1823
Godina : 49
Location : Novi Sad
Datum upisa : 30.03.2010
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Ovaj tvoj post , snezo, bi baš pasovao za još jednu temu što otvori masha uk, "kakav ste roditelj"! Al ne umem tamo da ga quotujem
nena beba- Broj poruka : 4697
Location : BGD
Datum upisa : 08.04.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Ja se slažem sa Snežom uglavnom oko autoriteta. Isto sam protivnica roditelja prijatelja. Dete ima i imaće svoje prijatelje kao što ih i ja imam i ne vidim što bismo jedan jedinstven odnos roditelj-dete mešali sa nečim drugim. Nisam opet autoritet u smislu naših roditelja nego negde izmedju. I svidja mi se što u vrtiću gde ide iako je privatan nisu blagi (a meni su pričali da je blagost mana privatnih vrtića), čak i više zahtevaju od našeg mališana od nas i kritikuju nas kad dodjemo pa hoćemo nešto da uradimo što on može da obavi... Nisu blagi u smislu da neće da ih oblače, hrane, ostavljaju njihove stvari niti misle o njima i sredjuju igračke, to deca rade sama, sem možda onih najmanjih. Što se učenja tiče moje dete su uspeli da zainteresuju za to, čim otvori oči razmišlja o učenju. Ali zapažaju i druge stvari, recimo za mog sina su mi rekli da lako odustaje što ja već znam i da će na tome raditi. Takodje stalno rade nešto kreativno, što Vilenjak obožava, imamo puno već njegovih radova. Ne mogu da procenim da li njegov vrtić radi po programu A ili B, verovatno što Sneža kaže neki C. E sad za školu znamo da neće biti tako... No dete će valjda shvatiti da postoji razlika izmedju vrtića i škole pa će se navići na sistem tamo. A ako mu je lepo u vrtiću, a kaže da jeste, kao i znanja, veštine koje tu stekne neće mu sigurno niko oduzeti, to će poneti sa sobom.
Simona- Broj poruka : 8349
Godina : 55
Location : Beograd
Datum upisa : 14.11.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Neno, ovako nešto 80% slično se kod nas koristi za psiho- test za polaganj vozačkog
anak- Broj poruka : 3404
Godina : 52
Location : BiH, Srbija, Hrvatska
Datum upisa : 12.10.2010
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Simona :: Nisam opet autoritet u smislu naših roditelja nego negde izmedju.
anak, koje? misam shvatila... sta se koristi za vozacki?
nena beba- Broj poruka : 4697
Location : BGD
Datum upisa : 08.04.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Ova igračka za koju si pitala gde se može kupiti. Mislim nije bukvalno takva, ali vrlo slična je. Oni ti izvade i onda ti broje za koliko vremena ćeš ih vratiti na odgovarajuće mesto.
anak- Broj poruka : 3404
Godina : 52
Location : BiH, Srbija, Hrvatska
Datum upisa : 12.10.2010
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
anak ::Ova igračka za koju si pitala gde se može kupiti. Mislim nije bukvalno takva, ali vrlo slična je. Oni ti izvade i onda ti broje za koliko vremena ćeš ih vratiti na odgovarajuće mesto.
nena beba- Broj poruka : 4697
Location : BGD
Datum upisa : 08.04.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Neno,
možda nisam precizno napisala... Mislila sam da nisam za prijateljsko ponašanje u kome pregovaramo sa detetom oko svake stvari ali ni za ono ponašanje u kome dete ne sme ni da pisne, roditelj je uvek u pravu...Trudim se da moje roditeljstvo bude izmedju te dve (za mene) krajnosti. Ima stvari u kojima neću da pregovaram, samo mogu da objasnim zašto se čine. A ima stvari u kojima dete može da odlučuje bilo samostalno bilo da se dogovorimo.
možda nisam precizno napisala... Mislila sam da nisam za prijateljsko ponašanje u kome pregovaramo sa detetom oko svake stvari ali ni za ono ponašanje u kome dete ne sme ni da pisne, roditelj je uvek u pravu...Trudim se da moje roditeljstvo bude izmedju te dve (za mene) krajnosti. Ima stvari u kojima neću da pregovaram, samo mogu da objasnim zašto se čine. A ima stvari u kojima dete može da odlučuje bilo samostalno bilo da se dogovorimo.
Simona- Broj poruka : 8349
Godina : 55
Location : Beograd
Datum upisa : 14.11.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
Ma shvatila sam Simona, samo potvrdjujem i svoje glediste
nena beba- Broj poruka : 4697
Location : BGD
Datum upisa : 08.04.2009
Re: Montessori program (vrtici, primena u kucnim uslovima...)
nena beba ::nije lose. samo mi se ne zvidja sto za 4 dana obuke vec daju sertifikat montessori vaspitaca !
ajde ako odes izvesti nas o detaljima!
inace nasla sam onu igracku. ni ovde nije jeftina ali ipak znacajna razlika:
http://www.kockica.co.rs/montessori/sensorial/cylinder-blocks-iii/?language=srpski
Stigla nam igračka danas! Primljena sa oduševljenjem, ali brzo prevazidjena! Možda je trebalo da je uzmem pre par meseci... Izgleda neće dugo biti aktuelna...
Tuli jesi išla na seminar?
nena beba- Broj poruka : 4697
Location : BGD
Datum upisa : 08.04.2009
Strana 2 od 2 • 1, 2
KUTAK :: PORODICA :: Roditeljstvo
Strana 2 od 2
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu